Toys”R”Us yrityssaneeraukseen – miksi rahat loppuivat?

Erityisesti monipuolisesta leluvalikoimastaan tunnettu yhdysvaltalainen lelujätti Toys”R”Us on hakeutunut saneerausmenettelyyn. Mitä se tarkoittaa näin suomalaisen kuluttajan näkökulmasta – entä miten käy lelujen?

Suosittu lelujätti pulassa: Toys”R”Us:in toiminta uhattuna

Kukapa ei olisi käynyt ostoksilla Toys”R”Us-lelukaupassa? Se tarjoaa hyllymetreittäin trendileluja ja klassikkovempaimia. Ihan kaikkea, mistä pienet lapset ja muut leikkimieliset innostuvat! Vaikka kaupan ovi käy ainakin meillä Suomessa varsin tiuhaan, kuuluu myymäläketjulle sille varsin huonoa. Tällä viikolla uutisoitiin, että se on hakeutunut Yhdysvaltojen konkurssilainsäädännön mukaiseen saneerausmenettelyyn.

Uutinen aiheutti todellisen kolahduksen piristyneiden talousuutisten seassa. Lähes joka viikko uutisista saa lukea, miten taloustilanne on elpynyt ja työttömyys vähentynyt. Näiden positiivisten uutisten seassa tuntuu hurjalta lukea, miten kokonainen ketju on pulassa ja kymmenien tuhansien työntekijöiden työt kenties uhattuina.

Velkasaneerauksen tavoitteena vähentää velkoja

Yrityssaneeraus, eli toiselta nimeltään velkasaneeraus, on yksi vaihtoehto konkurssille. Se on tila, johon joudutaan, jos kassavirtaa ei ole riittävästi ja rahoitusongelmat kasvavat ylitsepääsemättömiksi. Yrityssaneeraus on yrityksen mahdollisuus pyristellä ongelmistaan eroon. Tavoitteena on vähentää velkoja sekä neuvotella uudelleen tilannetta eri osapuolien kanssa.

Yrityssaneeraus päättyy viimeistään silloin, kun velallinen eli tässä tapauksessa Toys”R”us on suorittanut maksuohjelman mukaiset maksut.

Verkkokauppa uhkaa kivijalkakauppaa

Miten asia voi olla niin, että Toys”R”Us-ketjulla menee kurjasti? Miksi suosittu lelukauppa joutuu pahimmassa tapauksessa laittamaan lapun luukulle? Eikö kauppa käy vai missä vika? Ainakin lelusesonkeina, kuten joulun alla, joutuu lelukaupassa kuin lelukaupassa jonottamaan jopa aivan riesaksi saakka. Vastaus Toys”R”Us-ketjun vaikeuksiin löytyy muuttuneesta kuluttajakäyttäytymisestä. Yrityksen mukaan heillä on ollut kerta kaikkiaan ylitsepääsemättömän suuria vaikeuksia menestyä markkinoilla, joissa vastassa on muun muassa Amazon ja muita verkkokaupan jättiläisiä.

Velkojen järjestelyä ja pääomarakenteen tarkkailua

Toys”R”Us on kertonyt alkavansa järjestelemään velkojaan ja pääomarakennettaan. Tavoitteena on kenties selvittää, kuinka paljon velkoja on, mistä ne koostuvat ja miten velat saataisiin kuitattua pois ilman toiminnan häiriintymistä. Myös pääomarakenteen selvitystyö on täydessä vauhdissa. Spekulaatiot käyvät kovana, joutuuko yritys sulkemaan joitain myymälöitään, irtisanomaan henkilökuntaa tai ajautuuko koko ketju kenties konkurssiin?

Uudet Toys”R”Us-järjestelyt toistaiseksi vain USA:ssa ja Kanadassa

Näillä näkymin nämä huolestuttavat kuulumiset koskevat vain toimintoja Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Jos hyvin käy, yritys nousee vielä ja tilanne ei näy missään vaiheessa Suomessa sijaitsevissa myymälöissä.

Työpaikka noin 64 000:lle

Toys”R”Us on vahva toimija USA:ssa. Yrityksellä on lähes 1 600 myymälää ja se työllistää miltei 64 000 työntekijää. Yritys kertoo, että enemmistö sen myymälöistä on yhä kannattavia eri puolilla maailmaa. Kovin myyntisesonki koittaa loma-aikana, jolloin kauppa piristyy selkeästi.

Enemmistö leluostoksista siirtynyt verkkoon

On arvioitu, että esimerkiksi viime vuonna eli vuonna 2016 13,7 % kaikista leluostoksista tehdään verkossa. Luku on kasvanut selkeästi vuodesta toiseen. Tällaisen kehityksen myötä Toys”R”Us onkin pienessä pulassa. Verkossa on helppo vertailla eri hintoja ja jos oma myymälä ei kykene vastaamaan hintoihin, saattaa moni kuluttaja hakeutua muualle ostoksille.

Kuluttajat muuttuvat, muuttuuko kauppa?

Koska kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu, on myymälöiden tehtävänä mukautua siihen omia toimintamallejaan muuttamalla tai tiputtautua pois kilpailusta. Nähtäväksi jää, miten Toys”R”Us:in kaltainen megaketju kykenee muuttamaan toimintaansa vai kykeneekö ollenkaan.

Pitkään alalla toiminut lelujätti

Toys”R”Us perustettiin vuonna 1948, jolloin Carles Lazarus avasi vauvoille suunnattuja huonekaluja myyvän liikkeen Washingtoniin. Toiminta laajeni nopeasti leluihin, kun Lazarus havaitsi niillä olevan kysyntää. Nyt jäämme jännityksellä odottamaan, sulkeeko ketju ovensa lähivuosina vai jatkuuko sen tarunhohtoinen tarina pitkälle tulevaisuuteen.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *